BOOKED književni klub – Semezdin Mehmedinović

Europe House sa zadovoljstvom najavljuje martovsko izdanje književnog kluba Booked, kada ćemo 27. marta u 19:00 sati ugostiti Semezdina Mehmedinovića, jednog od najznačajnijih južnoslavenskih pis...

Europe House sa zadovoljstvom najavljuje martovsko izdanje književnog kluba Booked, kada ćemo 27. marta u 19:00 sati ugostiti Semezdina Mehmedinovića, jednog od najznačajnijih južnoslavenskih pisaca te govoriti o njegovom romanu „Me’med, crvena bandana i pahuljica“. 

U duhu koncepta naših čitalačkih susreta, pored razgovora o autorskom djelu, gost književnik govoriće o romanu nekog od evropskih autora ili autorica. Izbor Semezdina Mehmedinovića podrazumijevaće roman „Godine“ francuske književnice i dobitnice Nobelove nagrade za književnost, Annie Ernaux, koja se s razlogom smatra savremenim klasikom, za čiji je roman New York Times ustvrdio kako je riječ o autobiografiji kakvu do sada nismo čitali. Izdavačka kuća Gallimard većinu njezinih knjiga sabrala je u kolekciji Quarto čime je Ernaux postala prva žena koja je za života ušla u tu prestižnu biblioteku.

Pored važnih društveno angažovanih tema kojima je ova autorica posvećena, jednako će nam sa Semezdinom Mehmedinovićem biti važno razgovarati o odnosu sjećanja i zaborava kao nekim od ključnih tema njegovog izuzetnog romana. Sigurno jednog od najvažnijih napisanih posljednja tri desetljeća na našim jezicima. 

Roman „Me’med, crvena bandana i pahuljica“ satkan je od tri dijela od kojih dva nisu ni bila planirana da budu objavljena. Prvi je nastao u novembru 2000. godine nakon što se autoru dogodio srčani udar i on je jedna  vrsta „izvještaja“ o tom iskustvu. Drugi dio, „Crvena bandana“, pisan je kao on the road ispovijest o putovanju sa sinom po Arizoni i Kaliforniji u proljeće 2015. Pisac je putovao tamo s namjerom da istraži vlastiti problem sa sjećanjem. Treći dio „Pahuljica“ govori o moždanom udaru koji je doživjela njegova supruga u aprilu 2016. godine, a primarna posljedica bolesti bilo je njeno zaboravljanje novijih događaja. Dijelovi pisani za sina i suprugu su zapravo dijelovi koji su prvobitno nastajali s namjerom da budu napisani samo za jednog čitatelja. Dio za sina sa važnim porukama oca „skrivenim“ unutar teksta. Dio za suprugu s namjerom da iz bilješki koje je vodio ona može rekonstruisati šta se događalo. Na kraju je sve, na zadovoljstvo čitalaca, spojeno u jednu knjigu, koja nije ispis iz medicinskih kartona niti rezime dijagnoza. Ona je u prvom redu knjiga o ljubavi ali i knjiga o egzilu jer je svaki odnos koji opisuje i svako iskustvo koje proživljavaju determinisano i tom pozicijom, pozicijom emigranata. Ne nužno kao onih koji su diskriminisani, nego onih koji teško shvataju pravila zemlje u kojoj duže od dvije decenije stanuju. Ne zato što nemaju adekvatne perceptivne sposobnosti nego zbog toga što njihovom iskustvu i mentalitetu nije imanentno razumijevanje dehumaniziranog društva i izostanka elementarne empatije onda kada se čovjek nalazi u poziciji nemoći, a svaka bolest ga takvim čini.


Semezdin Mehmedinović po okončanju agresije iz Sarajeva odlazi u Sjedinjene Američke Države kao čitan pjesnik, važan urednik književnih časopisa koji nastaju u Sarajevu osamdesetih godina, novinski autor opkoljenog grada, te ukupno važna ličnost u polju kulture predratnog i ratnog Sarajeva. 

Njegove knjige „Sarajevo Blues“ i „Devet Aleksandrija“ objavljene su u prestižnoj izdavačkoj kući City Lights iz San Franciska. Zbirka „Devet Aleksandrija“ uvrštena je u kultnu Pocket Poet ediciju i proglašena pjesničkom knjigom godine u izborima Barnes and Noble i Publishers Weekly. „Sarajevo Blues“ je ujedno i prva knjiga napisana na bosanskom jeziku koja je prevedena na engleski.

Do povratka u Sarajevo, uglavnom u izdanju hrvatske Frakture, objavljuje dnevničku prozu „Ruski kompjuter“, knjigu pisama koje je razmjenjivao s Miljenkom Jergovićem „Transatlantic mail“ te prozne knjige „Autoportret s torbom“, i „Knjigu prozorâ“. 

Roman „Me’med, crvena bandana i pahuljica“ posljednje je što je napisao prije povratka u domovinu i za njega je nagrađen nagradama „Meša Selimović“ i „Mirko Kovač“ za najbolji roman napisan 2017. godine na bosanskom, srpskom, crnogorskom i hrvatskom jeziku. U Sarajevo se vratio 2019. godine. Godinu poslije, najprije u izdanju Frakture, a potom i sarajevskog Buybooka, objavio je knjigu proze „Ovo vrijeme sada“.

U Izdavačkoj kući Buybook pokrenuo je ediciju posvećenu dnevničkim zapisima nekih od najznačajnijih regionalnih autora i autorica poput Lane Bastašić, Olje Savičević Ivančević, Selvedina Avdića, Almina Kaplana, Drage Glamuzine…

Nedavno je u produkciji Sarajevskog ratnog teatra i u režiji Jovane Tomić nastala predstava „Stotinu malih smrti“ prema njegovom romanu „Me’med, crvena bandana i pahuljica“.

Američko izdanje kao i brojni drugi prevodi ovog romana doživjeli su izuzetan uspjeh. 

Sa Semezdinom Mehmedinovićem razgovaraće Kristina Ljevak Bajramović.