Intervju sa prof. emeritus dr Ljubom Vlačićem, glavnim urednikom “IEEE“, časopisa o sistemima inteligentnog transporta, Australija

Pristup saobraćaju Evropske unije ima društvenu vrijednost Profesor Vlačić, rođeni Sarajlija sa australskom adresom, povodom Evropskog dana mobilnosti govori o transportnoj mobilnosti, kreiranju ...

Pristup saobraćaju Evropske unije ima društvenu vrijednost

Profesor Vlačić, rođeni Sarajlija sa australskom adresom, povodom Evropskog dana mobilnosti govori o transportnoj mobilnosti, kreiranju inovativnih rješenja koja bi trebala odgovoriti na savremene izazove u saobraćaju.

Profesore Vlačić, Evropska sedmica mobilnosti je upravo završena. Možete li se molim Vas osvrnuti na ekonomski i ekološki značaj transportne mobilnosti?

Koncept automobila izumljen je prije gotovo četvrt milenija. U to vrijeme niko nije mogao zamisliti da će se naše savremeno društvo danas naći pred ozbiljnim izazovima u saobraćaju zbog rastuće saobraćajne zagušenosti i emisije stakleničkih gasova. “Stani-kreni“ zagušenje u saobraćaju povećava potrošnju goriva i emisiju stakleničkih gasova time doprinoseći da saobraćaj postane jedan od najbrže rastućih izvora proizvodnje stakleničkih gasova.

Mnoge vlade iz svih dijelova svijeta reagovale su pružanjem poticaja za tvorce saobraćajne tehnologije kako bi se udružili sa kreatorima saobraćajne politike i zakonodavstva u istraživanju, kreiranju, razvoju i testiranju inovativnih rješenja transportnih sistema.

Međutim, vrlo brzo su shvatili da se neće moći postići nikakav napredak bez angažmana učesnika u saobraćaju (pješaka i vozača bicikala/automobila/vozova/kamiona).  Stoga, incijativa Evropske unije za mobilnost čini se kao pionirski korak naprijed i smatra se sredstvom  društvene inovacije koja obuhvata jake zahtjeve javnosti za unaprijeđenje mobilnosti ljudi.

Da li to znači da mobilnost saobraćaja također ima i društvenu ulogu?

Da, to je tačno, i upravo to je razlog zašto pristup saobraćaju Evropske unije ima društvenu vrijednost.  Naime, kako bi ostali nezavisni ljudi moraju ostati mobilni i potrebna im je ravnopravnost u dostupnosti usluga. Ukoliko izgubite mobilnost bilo privremeno ili pak na dugoročnoj osnovi imaćete poteškoće da ispunite svoje lične, poslovne i društvene potrebe. Stoga, povećana mobilnost postaje obavezujući društeni izazov.

Njegovanje angažmana pojedinaca da koriste različite oblike transporta putem ekološki prihvatljivih transportnih rješenja vodi ka dalekosežnom poboljšanju i transformaciji lične mobilnosti – a to je ono što se inicijativa Evropske unije za mobilnost trudi postići. To je ideja koja za cilj ima animiranje stanovnika gradova i sela za rješavanje svakodnevnih poteškoća vezanih za mobilnost.

U Australiji ste od 1991. godine i proveli ste posljednje godine na prestižnom Griffith univerzitetu. Da li je ideja transportne mobilnosti probudila interesovanje studenata?

Vrlo je ugodno primijetiti veliko interesovanje srednjoškolaca i studenata za aktivni angažman oko koncepta i ideja mobilnosti koje se tiču sistema inteligentnog transporta.

Ja sam glavni urednik časopisa o sistemima inteligentnog transporta (IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine) sa sjedištem u SAD. (http://ieeexplore.ieee.org/xpl/mostRecentIssue.jsp?punumber=5117645).  Tokom 2018. godine organizovati ćemo takmičenje na svjetskom nivou u oblasti sistema inteligentnog transporta čiji je cilj pozvati studente da dostave svoje sastave na temu “Moja vizija sistema transporta u budućnosti” i da sa nama podijele svoju viziju o sistemima transporta u budućnosti, kao i o tome kako bi oni mogli izgledati i funkcionisati.

Hvala na razgovoru i vašem vremenu koje ste odvojili za pojašnjenje inicijative Evropske unije o mobilnosti.

Bilo mi je zadovoljstvo.