Mladi vršnjački edukatori glasno protiv nasilja

Povjerenje, suosjećanje i empatija, vjerovanje da možete ostvariti svoje snove i da vas zajednica podržava su ključni za kvalitetan razvoj mladih osoba. Svakodnevno izloženi raznim oblicima verba...



Povjerenje, suosjećanje i empatija, vjerovanje da možete ostvariti svoje snove i da vas zajednica podržava su ključni za kvalitetan razvoj mladih osoba. Svakodnevno izloženi raznim oblicima verbalnog, fizičkog i cyber nasilja kojeg često i ne znaju prepoznati, generacije mladih osoba širom Bosne i Hercegovine odrastaju vjerujući da je nasilje jedini odgovor na nasilje. Grupa mladih edukatora koji su prošli trogodišnju obuku razvijanja vještina, komunikacije i prevencije nasilja čvrsto vjeruju da je povjerenje i komunikacija s vršnjacima najbolji način za prevenciju.

Evropska unija je podržala obuku i razvoj ovih mladih edukatora sutrašnjice kroz trogodišnji projekat Dječaci i djevojčice glasno protiv rodno zasnovanog nasilja kako bi osnovci i mladi učili jedni od drugih te kako bi uz stručnu podršku pedagoga, nastavnika, roditelja i zajednice bili osnaženi da prepoznaju nasilje i pomognu svojim vršnjacima. „U prvom dijelu projekta radili smo na samospoznaji i boljoj grupnoj povezanosti, a onda smo prešli na radionice nenasilne komunikacije i rodne jednakosti. Zbog velike zainteresovanost učenika, odabrali smo 41 vršnjačkog edukatora (planirano je 30) koji su do sada održali 15 radionica u svojim školama, a plan je da nastave organizovati radionice i nakon završetka projekta,“ ističe Selma Bajramović iz organizacije Vive Žene.

Projekat je u svoje aktivnosti uključio i pedagoge, kako bi pratili razvoj i napredak učenika, te nova znanja i vještine koje su sticali. Stručnjaci ističu da tokom perioda adolescencije dolazi do promjene percepcije autoriteta te mjesto koje su do tada zauzimali nastavnici, roditelji i zajednica zauzimaju vršnjaci čije mišljenje postaje veoma bitno. Osposobljavanje vršnjačkih edukatora da prepoznaju nasilje i budu pouzdan kontakt za prijavu slučajeva nasilja je ključno za dalji razvoj adolescenata.

Merima je jedna od vršnjačkih edukatorica koja se rado sjeća intenzivnih i interaktivnih radionica koje je pohađala sa svojim prijateljima. „Naučila sam puno, kako reagovati i pomoći osobi koja trpi nasilje. Mnogo više prepoznajemo razne oblike nasilja kojih nismo bili svjesni. Na nasilje nikada ne treba odgovarati nasiljem jer se tu napravi još veći problem,“ ističe mlada edukatorica.

Iako većina adolescenata zapravo nije svjesna niti prepoznaje da su njihove uobičajene igre ili načini izražavanja zapravo nasilni, kroz radionice sa vršnjacima su imali priliku dobiti savjete o tome kako prepoznati i postupiti u slučajevima nasilja. Kontinuitet projekta i intenzitet radionica je svakako doprinijeo da učenici rade na samospoznaji, grupnoj povezanosti i nenasilnoj komunikaciji. „Učenici su bili oduševljeni kada su sami vodili praktične radionice. Vježbali su i spremali se i zaista nije lako održavati pažnju kroz jedan školski čas. Iskustveno učenje je bilo veoma bitno za učenike. Na početku nisu vjerovali da će sami moći izaći pred vršnjake,“ ističe Stela Đug.

Zahvaljujući uključenosti nastavnog kadra i pedagoga i uspjeha njihovih učenika, u svim uključenim školama nastavit će se izvoditi praktične radionice. Osposobljeni novim znanjem i vještinama te praktičnim vodičem kojeg su sami izradili, vršnjački edukatori će na časovima odjeljenske nastave moći razgovarati sa vršnjacima i roditeljima i pomoći im da prepoznaju i djeluju preventivno.

„Izuzetno je važno razgovarati o prevenciji vršnjačkog nasilja. Rezultate ovog projekta zaista nismo uspjeli postići niti u jednom prethodnom projektu ili programu. Radilo se sa čitavom generacijom učenika koje sada vršnjaci prepoznaju i kojima se obraćaju,“ naglašava Nermina Tursić Selmanović, pedagogica u Osnovnoj školi Sjenjak. Ponosna na činjenicu da je u ovoj generaciji zabilježeno najmanje slučajeva nasilja, pedagogica ističe da su učenici uspjeli pomoći jedni drugima te upozoriti na ponašanje koje nije prihvatljivo prije nego što se obrate odraslima.

Vršnjački edukatori su svakako glasni u svojim školama te su zahvaljujući projektu dobili priliku da budu glasni protiv nasilja i na pozorišnim daskama. Kroz saradnju sa Pozorištem mladih Tuzla, u okviru projekta realizovano je šest predstava i igrokaza kroz koje su učenici imali priliku da dramatizuju vlastito iskustvo ili iskustvo nekoga iz njihovog okruženja. „Svi smo dali svoj maksimum da ostvarimo cilj, a sale su tokom izvođenja bile potpuno pune što nam je dalo veliki poticaj, a najveća nagrada nam je bio gromoglasni aplauz na kraju. Oduvijek sam voljela glumu i drago mi je što učestvujem u ovome,“ ističe jedna od mladih glumica.  

Kroz interaktivne predstave, učenici su zajedno sa publikom diskutovali o predstavljenim temama te na taj način direktno uključili publiku, tj. svoje  vršnjake, roditelje i nastavnike u razgovor o problemima s kojima se svakodnevno suočavaju. Imajući u vidu da je njihove predstave pogledalo preko 4000 osoba, svi učesnici u projektu su iznimno zadovoljni postignutim rezultatima kao i reakcijama mladih glumaca i publike.

Nove generacije mladih edukatora o prevenciji nasilja su zasigurno pozitivan primjer djelovanja zajednice i obrazovnog sistema te uključenosti adolescenata u sam proces realizacije projekta. Osposobljavanjem adolescenata da budu podrška i mentori budućim generacijama, ove djevojčice i dječaci nas opominju da svi moramo biti glasni protiv nasilja.